Din browser forhindrer brugen af teknisk nødvendige cookies, hvilket påvirker funktionerne på siden

      Omega 3

      2 resultater

      Kategorier
      Filtrer & sorter

      Hvad er omega-3? 

      Omega-3 fedtsyrer er en fællesbetegnelse for en række forskellige fedtsyrer, som er vigtige at få fra din kost. De omega-3 fedtsyrer, som du skal være særlig opmærksom på, er docosa-hexaensyre (DHA) og eikosa-pentaensyre (EPA), som begge er langkædede omega-3 fedtsyrer og blandt andet findes i fede fisk. Disse bliver i daglig tale også kaldt for omega-3 fiskeolie. Derudover skal du også være opmærksom på alfa-linolensyre (ALA) fedtsyrer, som især findes i bestemte planteolier.

      Gode egenskaber ved omega-3 fedtsyrer

      Omega-3 har mange vigtige funktioner i kroppen, herunder et sundt hjerte-kredsløb, led og hjerne. Ved at få nok omega-3 gennem kost eller som kosttilskud kan risikoen nedsættes for mange sygdomme - især dem, der involverer irritation og betændelse. Det gælder bl.a. blodpropper, åreforkalkning, diabetes, demens, depression, gigt, psoriasis, astma, eksem og tarmbetændelse. Derudover kan omega-3 være med til at lindre smerter, sænke blodtrykket samt reducere blodets fedtindhold.

      Fødevarer med omega-3 olie 

      Omega-3 findes både i marine og vegetabilske kilder. Fisk - og særligt de halvfede og fede fisketyper - er hovedkilden til de langkædede omega-3 fedtsyrer DHA og EPA. Det gælder fisk som makrel, sild, ørred, laks, rødspætte, torskerogn, rejer, tun og torsk. Omega-3 fedtsyren ALA er derimod at finde i planteolier, nødder og frø, såsom rapsolie, valnøddeolie, sojaolie, valnødder, hørfrø, chiafrø og sojabønner. Hørfrøolie har et meget højt indhold af ALA, hvorfor man ikke bør indtage for store mængder af dette.

      Vigtige fedtsyrer, vitaminer og mineraler fra fisk

      Omega-3 fedtsyrer, D-vitamin, jod og selen er alt sammen at finde i fisk. Sundhedsstyrelsens anbefaling lyder på, at en voksen bør spise 200-300 g fed fisk om ugen for at sikre, at behovet for omega-3, D-vitamin, jod og selen er dækket. Når du spiser fisk flere gange om ugen, vil det ifølge Sundhedsstyrelsen, også nedsætte risikoen for hjerte-kar-sygdomme i forhold til personer, som sjældent spiser fisk. Får du ikke den anbefalede mængde fisk om ugen, kan det derfor være en god idé at spise dig til mængderne gennem kosttilskud eller sørge for, at du får nok planteolier, nødder og frø, der indeholder omega-3 fedtsyren ALA, da kroppen bruger denne til at danne EPA og DHA, som findes i fisk.

      Køb omega-3 tilskud online på rossmann.dk 

      Når du handler online hos ROSSMANN, får du et helt særligt overblik over alle vores produkter. Samtidig kan du sidde i ro og mag, imens du fylder din digitale kurv med det kosttilskud, der passer til dig eller en, du holder af. Vi har både omega-3 kapsler, der står alene, omega-3 kapsler, der er kombineret med andre vitaminer og mineraler og vegan omega-3. Når du handler på vores hjemmeside, kan du altid nemt og sikkert følge din forsendelse og få den leveret til din egen adresse eller en GLS pakkeshop nær dig. Dyk ned i vores spændende udvalg af omega-3 tilskud og andre kosttilskud på rossmann.dk, og find dét, som opfylder dine behov.
      Modtag nyheder og tilbud på mail! Tilmeld dig nu og få gratis levering på din første ordre!

      Modtag nyheder og tilbud på mail! Tilmeld dig nu og få gratis levering på din første ordre!

      Der er opstået en fejl.

      Opdater venligst siden.